lördag 3 januari 2009

Popcornmaskinen Björklund

Undrar just vilka nya idéer skolministern kommer med detta år. Det ska bli intressant att ta del av den nya Läroplanen (ifall den hinner komma det här året), tänker jag när jag nu lusläser den nuvarande inför min skoluppgift.

På nyårsafton diskuterade jag min kommande c-uppsats med värdinnan. Uppsatsen är tänkt att handla om läxor; varför finns det läxor i skolan egentligen, när det ju inte finns reglerat att det ska finnas? Med det inte sagt att jag är helt emot läxor. Värdinnan sa dock att hennes sjuårings lärare hade påpekat att läxorna ska göras i hemmet - eftersom styrdokumenten (läroplanen) påbjuder att hemmet samarbetar med skolan. Fast då tycker jag nog att man har tolkat dokumenten något galet. Visserligen håller jag med om att barnens skolgång ska vara ett samarbete mellan skola och hem, men jag tolkar det inte som att hemmet ska ha direkta uppgifter som faller på deras lott. I hemmet finns (oftast inte) några utbildade pedagoger, och ifall läraren vill att hemmet ska ha specifika uppgifter så måste väl läraren i så fall instruera hemmet om hur dessa uppgifter ska lösas. Annars blir det ju den klassiska situationen; barnet/eleven har lärt sig på ett sätt och någon i hemmet på ett annat.

Dessutom så har inte alla barn/elever någon i hemmet som kan hjälpa dem att lösa skoluppgifter.

Det är mycket inom skolvärlden som går på rutin. Gammal rutin. Så nu undrar jag: finns det ens någon skola inom Stockholm som inte ger läxor?

Inga kommentarer: