lördag 31 januari 2009

Känn din källa väl

Nu är vi många studenter som väntar på slutbetyget i Samhällskunskapskursen, men även betyget på en av deluppgifterna inom ett av de ämnen som återfinns inom SO: historia och religion.

Då en av uppgifterna inom Historia var att redovisa för vad vi skulle ta upp om ämnet Vikingarna tillsammans med eleverna, så blev det nödvändigt att söka litteratur som inte återfanns i den obligatoriska kurslitteraturen. Läraren beklagade att det inte fanns så mycket info om Vikingarna i vår kurslitteratur (varför man då inte valt att lägga till någon bok i litteraturlistan, när man vet att en av examinationsuppgifterna handlar om Vikingarna, är för mig hyfsat obeglipligt, men vem är jag att fundera över sånt...), så det var bara att leta egen litteratur. Själv valde jag att använda mig i huvudsak av böcker som var lämpade för eleverna; alltså utformade så att de var anpassade till deras förståelsenivå. Jag lånade alla (ca 10 st) böcker på ett bibliotek, öppet för allmänheten. Jag hade inte en tanke på vad de olika författarna stod för, eller huruvida jag borde ifrågasätta sanningshalten i deras böcker. Det kanske jag borde ha gjort.

Min kurskamarat har gjort på precis samma sätt som jag, med skillnaden att hon har använt andra böcker. Hon har inte heller undersökt författarna och deras personliga åsikter. Min kurskamrat har nu fått besked från den ansvarige läraren i ämnet. Tydligen är en av författarna - som min kurskamarat hänvisar till - nationaldemokrat. P g a detta kan inte hennes arbete godkännas. För någon som är nationaldemokrat kan omöjligt citeras i ett arbete inom skolan, anser läraren. Jag kan tänka mig att denne författare säkerligen förskönar bilden av vikingar, men just detta har inte min kurskamrat använt sig av (vilket även läraren påpekar) och den info min kamrat använt sig av finns att hämta i andra böcker också, så det är inte något påhitt av författaren.

Jag blir fundersam - samtidigt ifrågasätter jag starkt varför inte denna författare kan citeras i ett arbete inom skolan. Har läraren verkligen rätt att vägra att godkänna arbetet p g a att just denna författare finns med?

Inga kommentarer: