torsdag 29 januari 2009

Den gamla goda tiden

När jag läser om Gustav Vasa och hur bönderna ville ha tillbaka "den gamla goda tiden" så kommer jag osökt att tänka på Björklund och hans uttalanden . Jag tänker också på Björklund när jag läser om det komplexa i lärares vardag.
"Det mycket specifika med läraryrket är att läraren möter sina klienter i en kollektiv situation. /.../ställs läraren inför en heterogen grupp av jämnåriga elever. Det är i stort sett bara ett befäl inför en grupp värnpliktiga som har en liknande situation. Detta begränsar möjligheterna att bete sig etiskt riktigt mot varje enskild elev. Att värna om den enskildes intresse när ett drygt tjugotal andra elever har andra och kanske motstridiga intressen blir närmast en omöjlighet." (Colnerud och Granström, 2002)


Sedan funderar jag över hur Björklund själv tänker, när miljöpartiet i riksdagen i höstas frågade Björklund ifall han kunde "tänka sig att lyssna på den moderna pedagogiska forskningen när den framtida skolpolitiken läggs fast" (Pedagogiska magasinet, nr 4/08) och Björklund svarade nej. Visserligen kan jag väl då förstå att han verkligen vill ändra på lärarutbildningen: forskning är ju allt vi matas med i utbildningen dagligen.

Inga kommentarer: