fredag 9 januari 2009

Våga se

SVTs serie "De halvt dolda" med manus av Jonas Gardell är riktigt mäktigt påträngande. Det är brillant gjort med historier som väver i varandra. Är det två från 50-70-talet och två som utspelar sig i nutid, eller hur ligger det till egentligen?

Jag tänker på när jag lyssnade på Gardell på en gästföreläsning på Lärarhögskolan, då han pratade om att man ska våga se, inte blunda, för folk som är annorlunda och hur folk har det i allmänhet.

Serien har fått min mamma att fundera över ifall hon påverkar sjuåringen i för stor utsträckning när det gäller svenska kyrkan. Naturligtvis påverkar det, det går ju inte att komma ifrån, men jag påstår att det inte är osunt. Hon får ju andra influenser också.
- Det är det som är bra med dig, säger min mamma till mig, du sluter dig inte för någonting och ger sjuåringen möjlighet att göra egna val i livet.

Ja, jag vågar se.

1 kommentar:

Ewa sa...

Håller med om att serien är bra och väldigt påträngande...