söndag 25 januari 2009

Så blond är (inte) jag

På tunnelbanan finns det ett plakat som gör reklam för resor till Egypten. Det är en vacker bild med hav och undervattensliv, blå himmel och ett par (man och kvinna) som simmar under vattnet, bland fiskar och korall. Rubiken lyder: "1001 sandstrand".

När jag såg det för första gången för några veckor sedan så tänkte jag: så kan man ju inte skriva. Det måste ju bli plural; stränder. Sedan fortsatte jag att läsa och då står det något i stil med: ett tusen och en hotell, ett tusen och en restauranter osv, och då fattar jag att det är menat som en koppling till Tusen och en natt.

I veckan satt jag på tunnelbanan då ett ungt par (ca 19-21 år) klev på. Tjejen var blond och killen var svarthårig. Av deras samtal förstod jag att de inte kände varandra så väl, att de nog nyligen blivit tillsammans (eller enbart haft sex), att de var på väg hem till henne - i innerstan - från honom - i förorten - och att hon i princip aldrig åkte tunnelbana, eller kollektivtrafik överlag. När de kliver på säger killen:
- Vad då, om de har husdjur i Kina?
- Ja, tror du att de har det?
- Ja, det är klart att de har husdjur, det måste de ha.
- Jag har alltid trott att de nog inte har det. Bara att de har liksom...ja, grisar och sånt...
- Vad då, boskap?
- Ja, såna djur.
- Det har de väl också, kanske mest, men det är klart att de måste ha husdjur också. Inte alla kanske, men det måste finnas.
- Jaha...

Efter några minuter tystnar deras samtal och hon börjar titta sig omkring. Ovanför deras huvuden sitter plakatet om Egypten. Tjejen läser och säger sen:
- Titta, så där kan man ju inte skriva.
- Vad då?
- Det måste ju stå sandstränder.
- Varför då?
- Det är ju flera.
- Jaa....
Hon läser vidare.
- Jaha, de menar så där, ett tusen och en, ett tusen och en, ja, ja, så kan man ju mena..

När vi närmar oss stan börjar meddelandet i högtalarna även att uttalas på engelska. Mind the gap. Tjejen hajar till och säger:
- Åh! Hörde du?!
- Ja, det är inte så märkvärdigt...
- Titta, tvärbanan!
- Ja...
Killen ser måttligt road ut. Som att han har insett att han har att göra med en äkta bimbo; hur tänkte han, han kan ju inte vara tillsammans med henne...

Inga kommentarer: