torsdag 29 januari 2009

Skola och Fritids. Och skolfritids.

När jag började läsa till lärare så var det en nyhet för mig att Fritidshemmen är sammanslagna med skolan. Från det att jag själv gick i skolan (och på Fritids) till det att jag började studera så har jag inte haft någon direktkontakt med skolverksamheten. Det mesta har jag ändå nu lärt mig genom mitt eget barns vardag i skolan. För någon vecka sedan kom sjuåringen hem och berättade att de hade haft skolfritids.
- Hur menar du då? Fritids har du väl varje dag?
- Nej, inte Fritids. Skolfritids.
- Jaha...? Vad är skillnaden?
- Skolfritids har vi mitt på dagen.
- Vad då, du menar när du går i skolan?
- Ja, när fröken ska göra något annat, eller jag vet inte, men ibland har vi i alla fall skolfritids och då får vi vara med personalen på fritids och göra olika lekar eller något. Det är roligare än skolan.
- Mhm.

Jag fattade vilka övningar hon menade: samarbetsövningar och övningar där varje elev synliggörs.

Jag är kluven till att Fritidsverksamheten ligger i skolan. Jag ställer mig frågande till om det inte är så att eleverna har svårt att skilja på när det är skola och när det är "fritid" (vilket ju inte Fritids egentligen är). Dessutom lider Fritidshem ofta av det som förskolor också arbetar med: alltför många barn per personal. Det finns mycket intressant att ta till sig i Skolverkets Allmänna råd och kommentarer för kvalitet i fritidshem.

Överlag tycker jag dock att det ter sig som att de flesta elever tycker att det är roligare att vara på Fritids, än vad det är att vara i skolan. Vilket kanske säger mer om skolan än om Fritidshemmen.






pedagogiska magasin

Inga kommentarer: