söndag 4 januari 2009

Blodigt allvar

Min inställning till Skugge är kluven; jag har ändrat uppfattning om henne under åren. Delvis ställer jag mig bakom Marklunds åsikter, samtidigt ser jag det som att Skugge har anpassat sig till sin omvärld. Man behöver betrakta personer och händelser i samband med sin omgivning.

I gårdagens intervju med Mia Skäringer hävdar ju dock Skugge att hon inte upphört att bry sig om alla behövande unga tjejer. Samtidigt håller jag med Skäringer i intervjun: rimligtvis kan man inte bära hela den bördan på sina axlar.

Jag fascineras av Skugges forcerande och provokativa ton i intervjun, särskilt när de behandlar diverse blödningar. Det påminner mig om en intervju med Shirley Manson i Garbage, som jag läste för många år sedan, där hon måste bryta för att gå och byta mensskydd.

Det är befriande - men även en aning äckligt - att läsa en sådan intervju. Det slår mig att något "blodprat" aldrig skulle ske om den som intervjuade var en man.

Inga kommentarer: