tisdag 20 januari 2009

Är du grund, eller har du grund

Under den första samlingen med min nya klass i den nya kursen så delas vi in i nya grupper och får sedan ett dilemma att diskutera. Det är en situation där två lärare i samma arbetslag har olika (grundläggande) åsikter om hur eleverna i grundskolan ska fostras - till demokratiska medborgare eller till medborgare som armbågar sig fram och tar plats i samhället. Efter många diskussioner så kommer vi fram till att de två lärarna nog i grund och botten har samma inställning, men förmedlar sin åsikt på olika sätt. Innan denna slutsats nås har dock större delen av klassen pratat om värdegrunden. Redan tidigt i diskussionen kommer värdegrunden på tal. Jag finner det tröttsamt. Kan vi inte diskutera olika värderingar och vad som finns bakom dem, utan att sammanfatta det hela med värdegrunden. Det har gått troll i det där ordet, det har blivit ett modeord, ett mantra. Som om det definierar allt. Ändå används det i verkligheten i styrdokumenten knappt alls. Vad som är en stabil värdegrund för mig, behöver ju nödvändigtvis inte vara det för dig. De av mina kamrater som tar upp det tror jag dock menar Läroplanen generellt - och det är inte värdegrunden för mig. Värdegrunden är så mycket mer, så bred i sin omfattning.

Inga kommentarer: