onsdag 21 januari 2009

Bibliotekarie. Need I say more?

Medan sjuåringen är på aktivitet så går jag in på bibblan. Tänker att jag ska surfa ett tag och läsa ett tag. Bokar en av datorerna. När jag sätter mig så ser jag att någon redan är inloggad (de har inte loggat ut när de gick därifrån) och det går inte att få upp aktivitetsmenyn längst ned för att logga ut. Det går inte att göra någonting. Det är som att datorn är låst, men det syns inget timglas, så något är ju galet. Jag vill starta om den helt, trycka på on/off-knappen, men är dum nog att fråga en bibliotekarie innan jag gör det. Det är en kvinna, som säger:
- Jag vet ingeting om sånt, jag får fråga min mer kunnige kollega.
Som är en utländsk man. Han kommer fram, tittar på skärmen och säger:
- Ja, men de är så där, du vet det är gaaamla datorer. Det tar tid för dem.
- Ja, men jag har ju inte loggat in. Kan vi starta om den?
- Men det tar tid, den är långsam.
- Ja, jag fattar, men jag vill starta om den, går det bra att jag trycker på knappen?
- Nej, det hjälper ingenting, du får bara ge den tid, den är långsam, datorn är gammal.
- Men jag har ju inte loggat in, och jag ser inte att den tänker, den har låst sig.
- Ja, men det är så, du får låta den vara.
- Jag tror att den fungerar om vi startar om den.
- Du vet, den mår inte heller bra av att startas om hela tiden, hårddisken mår dåligt.
- Okej, så du säger att jag inte kan använda den alltså?
- Du måste vänta.
- På vad? Jag har ju inte ens loggat in. Jag tror att du kanske har fel och att det hjälper om vi startar om den.
Mannen kastar upp händerna i luften och halvt bortvänd säger han tjurigt:
- Jaha, gör det då, gör som du vill, gör det bara, lyssna inte på mig.
Då lägger jag ned.
- Nej, nej, om du säger att den inte går att använda så får jag väl tro på det.
Jag går tillbaka till kvinnan, ber att få bli avbokad och säger att jag får försöka senare. Hon blir helt bestört; vet inte hur man avbokar. Jag går och sätter mig och läser.

30 minuter senare ser jag hur bibliotekarie-mannen går fram till datorn (vars status är oförändrad) och stänger av och sätter på enbart skärmen. Ingen skillnad (of course). 20 minuter senare kommer en kvinna in och lånar datorn, hon säger också att den inte fungerar, dividerar med bibliotekarierna, startar om datorn, loggar in och börjar surfa. Då går jag fram och frågar hur hon fick den att fungera. Bara för att att bibliotekarien ska se att jag har uppmärksammat det hela.
- Jag fick starta om hela datorn, den var liksom låst på något vis.

10 minuter senare kommer bibliotekarie-mannen fram till mig och hasplar ur sig att jag kan nu låna en annan dator om jag vill. Ta dig i häcken, tänker jag.

Det värsta är att jag tror inte att han lärde sig någonting av situationen. Kunde ju vara fint om han lärt sig något om service, och ödmjukhet.

Inga kommentarer: