fredag 4 april 2008

Detaljstyrt eller individuellt

Finns det behov av en lärarlegitimation, undrar jag. Ja, kanske. Det borde kunna ge större legitimitet till läraryrket. Något statligt kontrollverktyg som bekräftar att individen är en del av ett kollektiv som också är styrt.

När jag intervjuar min handledare på min (praktik) VFU-plats om hur den statliga styrningen av skolan påverkar hennes arbete så säger hon bl a att det inte skulle fungera helt utan någon form av styrning, för då skulle ju inte utbildningen bli likvärdig alls och någon som går i skolan i Stockholm skulle få jättesvårt att anpassa sig ifall de flyttade och började samma utbildning i t ex Göteborg - eftersom den troligen skulle se helt annorlunda ut.

Är det inte redan så idag då, undrar jag. Barn som byter från kommunal skola till friskola verkar ofta få stora problem att hänga med, då de har arbetat på olika sätt inom de olika skolformerna. Även inom kommunala skolor är det ju dock till syvene och sist den enskilda läraren som formar hur en utbildning ska se ut. Elever som går i parallellklasser har inte alls samma förutsättningar. Om det är bra eller dåligt är något jag brukar fundera på.

Inga kommentarer: