"-Det gäller att se mönster tidigare. På låg- och mellanstadiet har lärarna hela överblicken och deras kunskap om elevernas tendenser måste lämnas vidare till lärarna på högstadiet. Det är där det börjar strula när eleverna har olika ämneslärare och scheman."
Så långt håller jag med till fullo. Hur kommer det sig att den infon inte följer med eleven i den fortsatta skolgången? Naturligtvis inte som ett negativt ok, utan för att se vad läraren ska fokusera på och försöka lyfta.
Vidare står det:
"Och allt vänder inte på en natt bara för att man börjar hos Återvändarna. Wanda Ljungquist och Lasse Svärd måste ofta ringa och väcka eleverna och ibland åka och hämta dem i hemmet."
Det är ju lite i stil med vad som hände i "klass 9A" igår, där idrottsläraren erbjuder sig att hämta en av eleverna på morgonen. Jag är helt fascinerad. Kanske föräldrarna kan ta sig i kragen istället? Som lärare skulle jag säkert vilja göra så med varje elev, men det finns ju inte möjlighet. Samtidigt är det så många elever som uttrycker misstro över tidigare lärare; både i reportaget och i 9A så visar eleverna att dessa lärare verkligen bryr sig. Det är ju rent sorgligt att de inte tror att övriga gör det. Jag hoppas innerligt att alla lärare önskar att alla elever lyckas med det de tar sig för (även om jag vet att alla inte gör det).
Vidare står det:
"Lärarna har mycket kontakt med föräldrarna. Flera av dem är unga och ensamstående. De kämpar med att få sina barn till skolan men kan behöva hjälp från Wanda och Lasse för att lyckas med det.
-Så vi är inte bara lärare, utan också som mormor och morfar som står upp när det blåser, säger Wanda."
De är alltså även lärare och föräldrar åt föräldrarna, inte bara eleverna. Och hur ung kan man vara när man har 16-åriga barn? Ungefär i min ålder då. Snälla, jag blir helt beklämd. Borde det kanske finnas någon form av legitimation för föräldraskap...?
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar