tisdag 29 april 2008

Lärarutbildare på besök i verkligheten

Vi diskuterar våra VFU-platser i klassen och det visar sig att det är många som är i en klass där det är ungefär 30 elever. Vår lärare, en gedigen forskare, frågar mig försynt om det är vanligt att det är 30 elever i en klass. Mer vanligt än de flesta tror, tror jag, svarar jag. Läraren förfasar sig. Vi pratar om det i klassen och några påpekar att det ju inte rekommenderas att det är så många i de lägre åldrarna (alltså lågstadiet). Jag har bara varit på VFU i lågstadiet (och sett hur det ser ut på min egen sjuårings skola) och där är det närapå 30 elever i varje årskurs 0-2. När det sedan ofta bara är en ensam lärare i årskurs 1-2, så ser jag inte hur det ska vara möjligt att bemöta varje individ (elev) och tillåta dem att utvecklas i en riktning som är bäst för dem.

Inga kommentarer: