måndag 14 april 2008

Teknikens under

När min grupp och jag ska göra en redovisning på högskolan om en bok som bl a tar upp gruppdynamik och symboler i samma mening som ungdomar så börjar jag fundera på vad som egentligen påverkar ungdomar idag. Jag sätter mig med en lunta dagstidningar från förra veckan (främst gratistidningar) och bläddrar med siktet inställt på vad som kan vara aktuellt för ungdomar. Jag fastnar för att det är så mycket ytlighet, men det tror jag det var i min ungdom också - fast då såg jag det inte på det sättet. För övrigt fastnar jag för att det överlag förekommer väldigt mycket som förekom i min ungdom också, bl a: parfymer, utbildning och sport. Jag fascineras av att bland de namn som ska uppträda i Sverige inom kort förekommer the Rolling Stones, Elton John, NKOTB, Mark Knopfler, REM och John Fogerty. Är det någon form av revival inom musikgenren på gång? Kanske är det ytterligare ett bevis på att de vuxna i samhället idag inte vill bli gamla. Vi är ju för evigt unga, eller hur?

Det enda som verkar skilja nu från då är all teknik som finns tillgänglig för ungdomar idag; musikspelare av alla de sorter, mobiler, datorer. Inte en enda av de böcker vi läser på högskolan tar upp internet som något som påverkar ungdomar. Forskning pågår, antar jag.

Inga kommentarer: