onsdag 16 april 2008

Vit rock ingen garanti

När sjuåringen hade en läkartid för någon månad sedan så pratade jag med läkaren om sjuåringens eksem (som tydligen är rätt vanliga vid allergi). Jag använder mjukgörande salva på hennes eksem, men det händer inte så mycket. Läkaren sa att det är det enda som finns att göra, det är bara att smörja, men skrev ut ett recept på en mer bakteriedödande salva. Kanske kan den hjälpa mer, men det är tveksamt. När vi sedan står på apoteket och ska hämta ut salvan så visar det sig att den kostar ungefär 300 kronor och det finns inte en susning att jag har råd med det. Det får bli den vanliga salvan. Sjuåringen tittar storögd på mig när jag säger att vi inte ska ha den.
- Varför inte då, doktorn sa ju att vi skulle ha den.
- Ja, men det betyder inte att man måste använda den.
En paus uppstår.
- Så man måste alltså inte göra som doktorn säger?
- Nej, det får man välja själv.
- Kan doktorn ha fel?
- Ja visst, det händer. Man måste tänka själv också, inte bara lyssna på doktorn, eller någon annan för den delen.
Det funderade sjuåringen på länge sedan.

1 kommentar:

Anonym sa...

Helt rätt, man ska lära dem att tänka själva!