måndag 7 april 2008

Sopa rent efter döden

Vid frukosten:
- Mamma, om man gör något dumt och blir bestraffad när man är 24 år och då får sitta i fängelse i tre år, då är man 26 när man får komma ut igen eller hur?
- Om man sitter i tre år...?
- 27! Då är man 27 år!
- Jepp, det stämmer.
- Tänk om man fick sitta i fängelse tills man dog, då fick de sopa ut sakerna sen.
- Ja, det finns ju något som heter livstids fängelse.
- Får man sitta där tills man dör då?
- Nej, det brukar aldrig bli så länge. Hur menar du med sopa ut?
- Ja, så att det är rent när nästa ska komma.
- Sopa ut vilka saker, böcker och kläder och sånt?
- Den som är död!
- Vad då, kroppen menar du?
- Amendaaa!! Skelettet!
- Men, om någon dör i fängelset så märks ju det direkt och då bär man nog ut kroppen och lägger den i en kista och begraver den. Fängelset här i Sverige ser inte ut som i filmerna där det är som en håla i berget eller i en källare eller något, utan det är som ett vanligt rum.
- Men...det är väl galler i alla fall.
- Jo...
- Och såna där sängar som står så här. (visar med händerna)
- Våningssäng? Det vet jag faktiskt inte helt säkert, jag tror att man nog bor ensam i ett eget rum.
- Men det finns väl EN säng i alla fall?
- Ja, och ett bord.
- Jaha, men då får de väl ta och sopa ut kläder och sånt då.
- Men...varför ska de sopa ut sakerna?
- Så att det är städat tills nästa kommer!
- Jo, men då plockar man väl ihop sakerna och städar. Man kastar nog inte bort någons saker bara för att den har dött.
- Nähä. (Hon mumsar vidare på mackan.)

Jag tänkte fråga varför hon tänkte på det här helt plötsligt, men jag vet att vi har pratat mycket om fängelse de senaste dagarna då en av hennes klasskamrater har fått sluta i skolan och flytta till sin mamma på andra sidan stan - för att hennes pappa nu sitter i fängelse. Jag kan inte svara på hennes frågor om vad pappan har gjort (och i mina ögon ser pappan ut som en sån som skulle kunnat ha gjort precis vad som helst, men det tänker jag inte påpeka), men vi har bestämt att vi ska skriva ett brev till klasskompisen.

Inga kommentarer: