onsdag 2 april 2008

Läraruppdraget

Vad består läraruppdraget av egentligen? Det är det vi ska ha i åtanke. Så sa min lärare i den förra kursen jag läste.

Ju mer jag lär mig om skolan, desto mer inser jag att det finns att lära. Framför allt känns det som att det är svårt att hålla koll på alla regler och lagar som gäller (och snart kommer det nya). Som t ex grundskoleförordningen. Jag hade ingen aning om att det fanns något som heter så, det är ingen som nämnt det hittills inom min lärarutbildning.

Samtidigt känns det lite sorgligt att inte barnen står i centrum, men jag hoppas att det beror på att jag just nu inte har några barn/elever att ställa i centrum. Jag längtar att få komma ut på VFU igen - det borde vara oerhört mycket mer VFU inom lärarutbildningen - och verkligen få vara med barnen och delta i deras vardag.

1 kommentar:

Anonym sa...

att jag ibland kände så där under utbildningen men så snart jag kom in i jobbet släppte det lite. Ibland kommer det åter men oftast är barnen i fokus.