söndag 27 april 2008

Många magar har man

Idag lekte sjuåringen med en jämnårig tjejkompis i sjuåringens rum. De lekte med dockorna och när de precis skulle börja leken så höll de på och fastställde vilka roller vem skulle ha. Kompisen sa:
- Jag ska ha en bäbis i magen. Jag tar den här bollen.
- Amen, nehej, den bollen ska jag ha, jag ska också ha en bebis i magen.
- Jaha, men då tar jag den här (knottriga) bollen.
- Eh, den kan du väl inte ha?
- Jo, det går bra.
Båda stoppar sina bollar under tröjan. Kompisen säger snabbt, i ett något maniskt tonläge:
- Vad tror du att det blir, jag tror att det blir en tjej, jag hoppas att det blir det, vad tror du att du ska få, du får nog en kille, jag tror att min blir en tjej.
- Eh, jag vet inte...
Kompisen tar en större boll, fotbollen, och byter den mot den knottriga under tröjan. Fotbollen får knappt plats under tröjan.
- Okej, nu har min mage växt, så när jag kommer hem igen så säger du "åh, har din mage växt?".
Kompisen går ut ur rummet, vänder och kommer in med den stora magen. Sjuåringen säger:
- Åh, har din mage växt?
- Jaa, det här är den sista magen. Vad gissar du att det blir?

Inga kommentarer: