måndag 28 april 2008

Vad är en toffel

Under en föreläsning på högskolan pratar föreläsaren om symboler och berättar att hon har tofflor på sig (som vi alla kan se) och att det säger något om henne; nämligen att hon känner sig hemmastadd på sin arbetsplats, hon är avslappnad.

En man i publiken kommenterar då det hela med: "Kan aldrig en toffel bara vara en toffel?" Varpå föreläsaren säger: "Finns det något som kan vara något, utan att det säger något?"

För mig är det en forskare i ett nötskal. Det är en person som vägrar att se att det inte nödvändigtvis måste ligga en tanke bakom varje agerande och varje attribut. Kanske var alla mina andra skor smutsiga eller trasiga, så jag blev nödgad att ta på mig ett par tofflor just idag. Måste det då säga något om mig? Att jag är en dålig människa som inte sköter om mina skor...? Jag kan bli lite trött på sånt.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Nickar instämmande och *ler*..;-)

Lisas syster sa...

Jaa, du, jag har aldrig himlat med ögonen som då...

Lisas syster sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.