torsdag 10 april 2008

Polishämtning av förälder

Sjuåringen börjar skolan 08.30. I morse lämnade jag henne 08.25. Det har hänt en gång tidigare, annars brukar vi komma till skolan mellan 07.30-08.20, beroende på hur min dag ser ut. Jag ser inte riktigt fram emot nästa termin, då de kommer att börja 08.00, men självklart kommer jag att se till att hon kommer i tid.

Från skolan ses det som nästan obligatoriskt att ha med sig frukt till fruktsstunden, vilket vi hittills lyckas med varje gång, även om det varit nära att vi missat det flera gånger. Jag har fattat att det ofta är några barn som inte har med sig någon frukt/grönsak. I början (i höstas) hade lärarna då extrafrukt från skolan, men nu har de slutat med det.

Efter avlämnadet i morse gick jag till Vi och köpte frukt. Där var även en mamma med en pojke som är klasskamrat med sjuåringen. Jag tittade på klockan: 08.35. De handlade lugnt vidare, mamman tittade på olika extrapiser och strövade i butiken. Borde det inte ha varit viktigare att lämna pojken i skolan först? Frukten kunde hon ju ha tagit dit sedan, eller låtit honom vara utan (om det ens var anledningen till att han var med henne).

Sedan slog det mig att han kanske var sjuk och skulle vara hemma, så jag tänkte inte mer på det. Förrän jag mötte dem på eftermiddagen vid 16.30 då mamman hämtade honom från skolan.

Jag skulle vilja veta hur man tänker som förälder ibland.

Fast det vill säkert andra om mig också.

1 kommentar:

Anonym sa...

Jag kan inte annat än hålla med...ibland skulle man verkligen vilja veta hur de tänker...